Dina fraktkostnader är en sak, kundens fraktupplevelse en helt annan!

Av | 2018-10-16

Varje paket du skickar till din kund kostar en viss summa pengar. Din fraktkostnad skiljer sig förstås beroende på vart och vad du skickar (vikten och storleken på dina paket). Du måste inte ta ut det exakta fraktpriset på varje frakt du skickar utan det viktiga är att du räknar på marginalen. Marginalen på dina produkter måste även täcka din fraktkostnad.

Här kommer ett par saker att fundera över:

  • Ska du ha samma fraktpris oavsett vad kunden köper?

  • Ska du justera fraktpriset efter vad kunden köper?

  • Ska du ha fraktfritt över ett visst ordervärde?

  • Ska du konkurrera med pris eller på annat sätt?

Vanligt idag är att webbutiken har ett fast fraktpris (ofta ett lägre fraktpris än vad den faktiska fraktkostnaden är). Man bakar med andra ord in en viss del av fraktpriset i produkterna man säljer. Om vi tänker att du mest säljer inom Sverige och att din normala sändning är ett paket på 3 kilo. Beroende på vilket fraktpris du har på ett 3 kilos inrikes paket så leker vi med tanken att det är 70 kr inkl. alla avgifter transportören tar ut. Alltså det fraktpris du blir debiterad av din transportör för paketet du skickar.

Visar du 70 kr i fraktpris ut mot din egen kund så kan det tolkas som dyrt och kunden väljer att handla från någon annan. Använder du istället fraktpriset 49 kr som ser trevligare ut för kunden så kan du konvertera mer.

Har du ett inköpspris på produkten du säljer, exempelvis på 105 kr och normalt säljer den för 210 kr (100% pålägg) så kanske du ska sälja produkten för 230 kronor istället och på så sätt baka in fraktkostnaden i produkten (mellanskillnaden 70 kr minus 49 kr).

Vanligt är att man erbjuder fraktfritt efter ett vist ordervärde så även här behöver man ta hänsyn till den faktiska fraktkostnaden genom att baka in marginalen i produkterna man säljer. Det viktigaste i en kunds fraktupplevelse är inte snabbast möjliga frakt (en snabb frakt (express) brukar vara onödigt dyr)) utan det kunden vill ha är information när paketet beräknas komma. Idag är många också vana vid Wish där leveranstiden är av mindre betydelse. Vi vill däremot veta när paketet beräknas komma och där har Wish vart duktiga genom återkoppling under leveransen och track and trace.

En helt annan strategi är att sälja produkten extremt billigt och i stället tänka åt det andra hållet där man lägger produktens värde i fraktkostnaden. Om det faktiska fraktpriset du betalar är 70 kronor så tar du 150 kronor från din kund i frakt. Tyvärr så har detta visat sig att inte vara den bästa strategin. Kunden får en negativa överraskningen först i kassan i webbutiken och de kommer förmodligen lämna din butik utan att handla och de kommer förmodligen heller aldrig tillbaks.

Gör inte frakt onödigt komplicerad, pröva dig fram och du kommer över tid se vad som fungerar bäst för just dig. Konkurrera kommer du i framtiden göra genom tillgänglighet, service och expertis, inte genom att sälja den billigaste produkten.