Framtidens logistik i takt med den ökade e-handeln

Av | 2019-06-12

Hela transportbranschen står inför en gigantisk utmaning där transporter är en förutsättning för att vårt samhälle överhuvudtaget ska fungera.

Kraven är stora på att minska belastningen på miljön samtidigt ökar kraven från konsumenten på att leveranser ska vara snabba.

Vi konsumenter är mognare än någonsin att börja handla stort globalt. Vi e-handlar redan från stora delar av världen. Transportbranschen går hand i hand med E-handelsbranschen där branschen tillsammans vart näst intill besatt av att möta kundernas krav. Problemfria snabba betalningar med problemfria snabba leveranser.

Många kommer vi ihåg TV-Shop som var den tidens sätt att visa upp de smarta produkter vi inte kunde vara utan. En plastbit att göra situps på och vi fick magrutor på en vecka. Detta var bara 20-25 år sedan.

Vi kunde handla enkelt då tyckte vi. Idag skulle det aldrig fungerar! Vi har anpassat oss helt till den friktionsfri handeln. Allt måste gå fort och vara enkelt annars går vi till någon annan. Idag handlar vi fortfarande som på TV-Shop tiden men vi hittar de smarta sakerna i andra media som Instagram och de andra sociala medierna. Skillnaden är att vi idag handlar med ett bara ett klick. På gott och ont! Vi handlar snabbare än vad vi själva hinner tänka. Detta är ju det bästa som hänt tycker ”säljarna”, att du en lördagskväll råkade klicka ett par gånger på en produkt för att du då uppfattade att du kunde få magrutor på en vecka. På måndagen morgon får du tänka till både en och två gånger innan du riktigt kan greppa vad är det nu jag beställt?

Snabba leveranser? Vi har hört att drönare ska flyga förbi hit och dit med en massa paket och vi har hört att vips ska det ligga ett paket i din bils bagagelucka och så fortsätter det.

Det är svårt att greppa vad framtidens handel och logistikflöden är. Ge det ytterligare 20-25 år så kommer vi se tillbaka på idag som vi kan se tillbaka på TV-Shop med den stora skillnaden att utvecklingstakten numera går 50 gånger snabbare.

Vart är vi egentligen på väg?