Fri frakt – vad förväntar sig dina kunder

Av | 2019-05-17

Är du ny e-handlare och funderar på om du ska erbjuda fri frakt eller inte kan tänka om. Idag är kunden mer medveten än förr om att frakt faktiskt kostar pengar.

Visst, fri frakt kan göra att du säljer mer genom din webbutik men att erbjuda fri frakt rakt av är samma sak som att ge bort pengar utan att du får något tillbaka.

Idag har kundens förväntningar förändrats. Även de största butikerna på nätet börjar ta betalt för frakt även om det inte är den faktiska fraktkostnaden som tas ut från slutkund.

Fraktkostnaden är viktig för kunderna och detta medel kan du använda genom att erbjuda fri frakt över ett visst ordervärde för att sälja mer.

Frakt kostar pengar och din kund är medveten om det. Det som många gånger är avgörande för ett köp är hur du kommunicerar med din kund under köpeprocessen.

Viktiga frågor för en kund är – När kan kunden förvänta sig sin leveransen om de beställer nu. Om kunden inte är nöjd med sin produkt när de fått den eller om storleken var fel, kan de returnera?

Leverans och returvillkor är viktiga för dina kunder och att kommunicera detta redan i köpeprocessen gör att du kommer undvika avbrutna köp och du kommer sälja betydligt mer. Rätt enkelt egentligen 🙂